Rapport SCP
Uit het gepubliceerde rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (augustus 2005): ‘Grenzen aan de maatschappelijke opdracht van de school; een verkenning’, (Monique Turkenburg, werkdocument 111 ISBN 90 377 0213 9) komen de volgende punten naar voren, die met de maatschappelijke opdracht van de school te maken hebben:
- achterstandsbestrijding
- opvoeding en de relatie van de school met ouders
- opvang
- maatschappelijke zorg
- veiligheid
- integratie
- goed burgerschap
- sociale cohesie
Volgens het rapport:
- wordt de school in onze huidige samenleving gezien als enige link met de burgerlijke samenleving, omdat socialiserende instanties als kerk en leger zijn weggevallen.
- verwachten samenleving, ouders, overheid en politiek hierdoor dat scholen bijdragen aan het oplossen van een ogenschijnlijk onbegrensd aantal maatschappelijke vragen en problemen.
- zijn ‘vaste’ normen en waarden vervaagd door de technologische en maatschappelijke ontwikkelingen in de afgelopen decennia