Rapport SCP

Uit het gepubliceerde rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (augustus 2005): ‘Grenzen aan de maatschappelijke opdracht van de school; een verkenning’, (Monique Turkenburg, werkdocument 111 ISBN 90 377 0213 9) komen de volgende punten naar voren, die met de maatschappelijke opdracht van de school te maken hebben:

  • achterstandsbestrijding
  • opvoeding en de relatie van de school met ouders
  • opvang
  • maatschappelijke zorg
  • veiligheid
  • integratie
  • goed burgerschap
  • sociale cohesie

Volgens het rapport:

  • wordt de school in onze huidige samenleving gezien als enige link met de burgerlijke samenleving, omdat socialiserende instanties als kerk en leger zijn weggevallen.
  • verwachten samenleving, ouders, overheid en politiek hierdoor dat scholen bijdragen aan het oplossen van een ogenschijnlijk onbegrensd aantal maatschappelijke vragen en problemen.
  • zijn ‘vaste’ normen en waarden vervaagd door de technologische en maatschappelijke ontwikkelingen in de afgelopen decennia
Omhoog
Omlaag